Makalah Tamadun Melayu Islam
1. Kepercayaan Melayu Sebelum Islam
Anutan tertua masyarakat Melayu ialah Animisme. Animisme ialah iktikad kepada makhluk-makhluk, objek-objek ataupun roh (spiritual beings) . Kepercayaan ini berkait rapat dengan suasana kehidupan masyarakat yang bergantung kepada alam sekitar, muka bumi dan sebagainya untuk menggerakkan aktiviti pertanian yang menjadi sumber ekonomi mereka. Ia telah melahirkan satu bentuk hubungan yang erat antara insan dan persekitarannya. Keakraban ini mewujudkan satu bentuk iktikad bahawa setiap yang ada di sekeliling mereka juga ‘hidup’ dan memiliki ‘roh’, ‘semangat’ dankeperibadian tersendiri.
Di Nusantara iktikad animisme ini juga wujud dalam bentuk iktikad kepada ‘penunggu’ atau ‘puaka’ yang menghunu sesuatu tempat. Mereka turut meyakini makhluk-makhluk ini boleh mendatangkan kesan baik ataupun kesan jelek kepada mereka. Kepercayaan kepada animisme juga telah membawa kepada amalan beragama iaitu pemujaan dan perhambaan diri kepada sesuatu yang dipercayai mempunya kuasa untuk mendatangkan kesan-kesan tertentu kepada si pemuja. Contohnya, masih ramai orang-orang Melayu memuja kampung mereka, ini bertujuan supaya kampung mereka berada dalam keselamatan dan kesejahteraan tanpa diganggu-gugat oleh jin, jembalang afrit, hantu raya, dan sebagainya. Mereka juga percaya kalau tidak dilakukan tiap-tiap tahun atau tiga tahun sekali, ia akan membawa malapetaka atau orang-orang kampung akan digodai oleh jin iblis, dan sebagainya.
Satu lagi teladan yang berkaitan ialah orang Melayu mempercayai bahawa padi ada memiliki semangat, tetapi semangat padi itu yaitu wanita, lantaran itu di rumah-rumah padi, mereka menyediakan alat-alat solek menyerupai sikat rambut, minyak rambut, bedak dan cermin muka. Mereka menyediakan semua itu supaya semangat yang dipanggil sebagai Sri Danggolami itu sukacita. Untuk menjaga semangat padi supaya tidak melarikan dirinya, mereka mengadakan bermacam-macam pantang larang, antaranya ialah : Mengambil padi dari jelapang padi mestilah seorang perempuan kerana ia bersifat lemah-lembut. Kalau tidak dijaga pantang larangnya, maka semangat padi akan kuarng dan seterusnya akan hilang.
Bila semangat itu lari maka karenanya padi cepat habis hasil padi akan merosot Kepercayaan kepada animisme juga telah membawa kepada pantang larang. Masyarakat ini mempercayai melanggar pantang larang boleh membawa kecelakaan dalam hidup mereka. Pantang larang dalam adat-istiadat Melayu membawa pengertian bahawa sesuatu itu dihentikan dibuat, dihentikan dimakan, dihentikan disebut dan sebagainya.
Keramat ialah satu kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada orang-orang yang banyak baktinya kepada Allah S.W.T. Segala yang dipohonkan yaitu dimakbulkan oleh Allah kerana amat dikasihi. Keramat itu hanya berlaku dikala orang itu masih hidup. Mengikut pandangan Ismail Awang, keramat itu ialah suatu yang timbul atau sesuatu yang lahir, yang menyalahi budbahasa dari sseseorang yang dianggap kekasih Allah, atau lazimnya disebut Wali Allah, sebagai Allah memuliakannya. Tetapi tidaklah menjadi syarat bahawa keramat itu harus sesuatu yang luar biasa atau menyalahi budbahasa di kalangan insan itu, biasanya orang menyerupai itu gampang menerima sesuatu hajat. Keramat ini yaitu anugerah Allah kepada hamba-Nya yang soleh yang hampir kepada-Nya, untuk mematahkan atau melemahkan pendirian orang kafir. Tetapi mu’jizat ialah anugerah Allah kepada para Nabi dan Rasul-Nya. Bezanya Rasul menerima wahyu manakala Wali atau orang soleh tidak menerima wahyu.
Tetapi kalau sesuatu yang luat biasa itu lahir dari orang kebanyakan dari kalangan orang Islam, maka dikatakan “Ma’unah” (Pertolongan Allah) . Perkara yang luar biasa juga lahir dari kalangan orang kafir, menyerupai sami Buddha contohnya sanggup menyembuhkan si sakit dengan begitu pantas sehingga mengkagumkan, yang membawa orang terpesona dengannya atau ia sanggup melahirkan sesuatu yang luar biasa maka ini yaitu dinamakan sebagai “Istidraj”, iaitu dorongan untuk menyesatkannya dan menyesatkan orang yang mengikutinya.
Orang-orang Melayu kebanyakannya mempercayai sesuatu yang ganjil itu sebagai keramat, samada ianya terdiri daripada golongan manusia, binatang, pokok-pokok kayu, dan sebagainya. Mereka mempercayai bahawa keramat itu ada kuasa yang sanggup memberi kesenangan dan kesusahan kepada manusia. Kepercayaan ini diwarisi dari semenjak orang-orang Melayu belum lagi memeluk agama Islam. Mereka juga percaya bahawa keramat itu mengharapkan jawaban daripada segala kepenatan yang dilakukannya, oleh itu mereka menghantar pulut kuning, nasi kunyit, pisang dan sebagainya ke kubur keramat.
Hinduisme ialah bentuk iktikad yang tiba dari imbas India ke Alam Melayu. Hubungan antara Alam Melayu dengan India telah terjalin semenjak kurun ke 2 M lagi. Kerajaan-kerajaan menyerupai Majapahit, Srivijaya dan lain-lain yaitu kerajaan-kerajaan yang mendokong fahaman hinduisme. Selepas kedatangan imbas hindu, muncullah fahaman ‘sinkretisme’ iaitu percampuran antara agama Hindu-Buddha dengan unsur-unsur iktikad peribumi. Kesan dari proses sinkretisme ini terang kelihatan dalam ciri-ciri agama Hindu-Bali yang masih infinit sampai kini. Sinkretisme dalam Hindu-Bali mewujudkan ciri-ciri perbezaan antara ‘Hindu-Bali’ dan ‘Hindu-India’ kerana ‘Hindu-Bali’ meliputii unsur-unsur iktikad peribumi dan iktikad agama Buddha (12) .
Dalam memperkatakan wacana imbas Hindu-Buddha di Alam Melayu, Prof S. M. Naquib beropini imbas Hindu dan Buddha semata diamalkan oleh suatu lapisan tipis struktur masyarakat sahaja. Ia merupakan agama yang dipertahankan oleh golongan istana serta golongan darah biru sedangkan rakyat biasa mengambil perilaku tidak ambil peduli terhadap ajaran-ajaran tersebut. Van Leur menyatakan masyarakat Melayu-Indonesia itu bukanlah sebagai masyarakat Hindu kerana ia dianuti dengan bersungguh-sungguh oleh golongan bangsawannya sahaja. Sedangkan falsafah Hindu yang sebenar tidak juga difahami oleh mereka Ajaran yang mereka pegang yaitu dalam bentuk pandangan hidup yang berteraskan kesenian serta upacara-upacara ritual demi untuk memperkukuhkan kedudukan golongan raja-raja dan darah biru dalam masyarakatnya. Ia bukanlah satu aliran yang berteraskan falsafah dan logik nalar fikiran serta tidak bisa merubah pandangan hidup masyarakat di Alam Melayu itu sendiri.