Makalah Tamadun Melayu Islam
2. ISLAM DI ALAM MELAYU
1.1 Teori Kedatangan Islam
1.2 Pengenalan
1. Tiada satu tarikh yang sempurna mengenai kedatangan dan proses islamisasi di Alam Melayu dan pelbagai andaian telah dikemukakan bila, dari mana dan bagaimana Islam tiba ke Alam Melayu
2. Terdapat sejarawan yang menyampaikan Islam dibawa ke Alam Melayu seawal kala pertama hijrah (abad ke 7M dan ke 8M) dan ke Tanah Melayu kala ke 9M dan 10M.
3. Pendapat lain – Islam hanya bertapak di Alam Melayu pada kala ke 10M.
4. Ada juga pendapat yang menyampaikan Islam dibawa oleh pedagang-pedagang dari India, Arab-Parsi dan Cina sekitar kala ke 14M
1.3 Islam Datang dari India
1. Pijnappel, Snouck Hugronje, B. Harisson, Thomas Arnold, Morquette dan R.O Winstedt antara pengkaji Barat yang menyampaikan Islam tiba dari India menerusi aktiviti perdagangan cuma berbeza pendapat dari daerah mana ianya datang.
2. Pijnappel – Islam dari daerah Gujerat dan Malabar yang dibawa oleh pedagang berbangsa Arab. Buktinya – nama Gujerat dan Malabar banyak disebut dalam sejarah awal kepulauan Melayu dan juga inovasi kerikil nesan oleh Morquette di Pasai bertarikh 1428M dan di Gerisik bertarikh 1419M yang menyamai kerikil nesan yang terdapat di Gujerat.
3. R.O Winstedt – kerikil nesan di Bruas, Perak memiliki persamaan kerikil nesan di Gujerat.
4. S.Q Fatimi – Islam di Nusantara tiba dari Bengal, Coromandel, India melului aktiviti perdagangan
5. Thomas Arnold (The Muslim World) – Islam dibawa oleh pedagang India muslim dari Malabar di daerah Selatan India menurut persamaan mazhab yang dianuti iaitu mazhab Syafie sedangkan di Gujerat bermazhab Hanafi.
6. Ibn Batutah (ahli pelayaran Islam) turut menyampaikan bahawa Islam dibawa dari India menurut pakaian yang digunakan oleh raja-raja Pasai menyamai pakaian raja-raja di India dan Merah Silu (Malik al Salih) dulunya ialah seorang hindu kemudian memeluk Islam dan memiliki hubungan yang baik dengan orang-orang Bengal.
7. Menurut catatan sejarah, kesultanan Pasi telah mendapatkan Islam pada tahun 1042M dan sultan Malik al-Salih bukanlah raja pertama Pasai tetapi sudah diperintah oleh raja sebelumnya, Meurah Giri (Mahmud Shah). Batu nesan Malik al-Salih menunjukkan dia meninggal pada 1297M, sudah tentu dia mendapatkan Islam lebih awal, sedangkan Gujerat mendapatkan Islam sekitar 1301M.
1.4. Islam tiba dari China dan Champa
1. Catatan Marco Polo (pengembara Venice) telah merakamkan bahawa dia telah singgah di Perlak selepas menjelajah China pada final kurun 13M dan mendapati sudah ada penempatan orang Islam di situ.
2. Hal ini disokong oleh P.E De Josselin de Jong menurut wujudnya hubungan perdagangan antara Pasai dengan China
3. Gardener dan Emmanuel beropini bahawa Islam telah hingga ke China melalui jalan darat pada zaman Khalifah Uthman b Affan dan kemudian zaman Umayyah dan Abbasiyah.
4. Catatan sejarah China juga menyebut ihwal kewujudan pedagang-pedagang Arab dan daerah penempatan Arab di Canton
5. Pada tahun 878-879M, tercetus pemberontakan di Canton ekoran rasa tidak senang hati penduduk tempatan terhadap kemajuan ekonomi pedagang-pedagang Arab. Situasi ini mendorong mereka untuk berhijrah mencari tempat donasi dan antara tempat yang dituju ialah Champa, Kedah dan Palembang.
6. Penemuan kerikil nesan seorang keturunan Arab di Pekan, Pahang, kerikil nesan di Leran, Surabaya dan inovasi Batu Bersurat di Kuala Berang, Terengganu ialah antara bukti awal yang mengaitkan Islam tiba dari China atau Champa
1.5. Islam tiba dari Arab-Parsi
1. Antara mereka yang menyokong teori ini ialah John Crawford, Caser Ajib Majul dan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas serta Dr. Hamka. Teori mereka berasaskan bahawa telah wujud hubungan perdagangan di antara orang-orang Arab-Parsi dengan penduduk Alam Melayu semenjak zaman Jahiliyah lagi.
2. Tahap kedatangan Islam dari Arab-Parsi ke Alam Melayu terbahagi kepada 3 tahap – Tahap persinggahan, tahap penempatan dan tahap penyebaran.
3. Sumber Cina turut mencatatkan wujudnnya penempatan orang Arab di Sumatera pada kala ke 7M di bahagian barat pulau tersebut.
4. Pemerintahan Khalifah Sulaiman Ab Malik (715-17M) dikatakan telah menghantar armada sebanyak 35 buah kapal ke muara Sabak di Jambi
5. Islam turut berkembang dengan perjuangan yang dilakukan oleh golongan Syiah. Kesannya terdapat golongan syiah di Kepulauan Sila di Sulu, Sulawesi dan Kalimantan.
6. Prof. Syed Muhammad Naquib, berpendapat:
a. Hasil kesusasteraan keagamaan yang telah merujuk kepada sumber-sumber goresan pena usang Islam tiada suatu pun laporan, tumpuan atau sebutan yang merujuk kepada penulis atau kepada kitab yang berasal adri India atau digubah oleh orang India
b. Mubaligh-mubaligh usang Ilsam di daerah ini pun terdiri dari orang-orang Arab menyerupai yang ternyata pada gaya nama dan gelaran mereka
c. Kandungan faham keagamaan yang dibawa oleh mereka ialah bersifat Timur Tengah. Misalnya kedudukan dan cara penghuraian kepercayaan pelbagai mazhab ilmu tasawuf, peribentuk goresan pena jawi dan coraj beberapa huruf, nama gelaran bagi hari-hari mingguan, cara melafazkan al-Quran dan lain-lain
7. Dr. Hamka berhujjah:
a. Pengislaman ke negeri-negeri Melayu ialah pribadi dari sumbernya Mekah iaitu terutusnya Syeikh Ismail dari Mekah yang singgah di Malabar untuk mengambil Fakir Muhammad menyertainya ke Nusantara untuk mengislamkan Merah Silu
b. Pengislaman Parameswara oleh Syeikh Abdul Aziz dari Jeddah
c. Pengislaman di Acheh dirintis oleh Syeikh Abdullah Arif
d. Pengislaman di Sukadana, Kalimantan dilakukan oleh Syeikh Shamsuddin dari Mekah
e. Tersangat dalamnya efek mazhab Shafie di Alam Melayu menerangkan bahawa mubaligh utama ialah orang-orang Arab.