Makalah Tamadun Melayu Islam
BAB II
PEMBAHASAN
A. Islam dan Pengaruhnya
Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah memberi imbas yang besar.
Prof S.M. Naquib al-Attas: “Islam telah bawa ‘zaman baru’ di nusantara, berjaya mengubah “jiwa dan wajah” Alam Melayu”.
Aspek perubahan:
AGAMA / KEPERCAYAAN
a. Kepercayaan tahyul dan khurafat iaitu kepercayaan animisme, dinamisme, dan penyembahan nenek moyang atau hyang serta kepercayaan Hindu-Buddha digantikan dengan dogma tauhid.
b. Islam telah hapuskan kepercayaan sinkritime Hindu-Buddha-Hyang
c. Golongan yang mainkan peranan ialah hebat sufi dan para mubaligh
d. Agama Islam menjadi agama resmi
e. Kekuatan pegangan agama telah timbulkan semangat jihad menentang penjajah.
SOSIAL DAN BUDAYA
a. Budaya, cara hidup dan pemikiran turut mensugesti Alam Melayu. Kepercayaan kepada kakuasaan Allh telah beri setiap individu harga diri kerana tiada perbezaan antara sesame insan di sisi Allah kecuali taqwa.
b. Pengaruh akidah, syariah dan budbahasa memberi kesan dalam kehidupan.
c. Berlaku asimilasi antara anutan Islam dan budaya setempat.
d. Islamisasi berlaku secara beransur-ansur tanpa kontradiksi terbuka.
EKONOMI
a. Berlandaskan aturan syarak – menyerupai konsep halal haram.
b. Kegiatan perdagangan diteruskan.
c. Segala tindak lanjut bukan sahaja dikawal oleh keikhlasan hati sahaja tetapi juga undang-undang negara menyerupai Risalah Hukum Kanun dan Undang-undang Laut Melaka.
POLITIK DAN PERHUBUNGAN
a. Pengislaman raja-raja membawa arus perubahan dalam sosio-politik.
b. Tertubuhnya kerajaan Melayu-Islam pertama di Alam Melayu Ta-Shih di Sumatera 674M. lalu Perlak, Samudera-Pasai, Sribuza Islam, Champa, Melaka, Acheh, dll.
c. Sistem kesultanan berbeza dengan sebelumnya sistem pemerintahan beraja – konsep dewaraja dihapuskan. Islam telah berjaya memanusiakan raja-raja yang dianggap yang kuasa sebelum ini.
d. Begitu juga Islam telah membawa transformasi nilai dan etika pemerintahan kepada raja-raja misalnya terdapat karya ketatanegaraan yang menawarkan dengan terperinci pemikiran Islam dalam politik Islam di Alam Melayu menyerupai kitab Tajul Salatin karya Bukhari al-Jauhari. Kitab ini memperincikan tatasusila serta kod etika yang harus digunakan raja-raja menyerupai harus bersifat adil, amanah, dsb.
e. Watak dan peribadi sultan pun berubah kepada seorang yang cintakan ilmu serta mendampingi ulama menyerupai Sultan Malik Zahir di Pasai, Sultan Mansur Shah di Melaka, Siltan Mahkota alam di Acheh, dll.
f. Kerajaan-kerajaan Melayu Islam ini memainkan peranan penting sebagai sentra tamadun.
g. Sistem pemerintahan kerajaan Uthmaniyah di Turki menjadi pola dalam pentadbiran iaitu:
1. Sultan sebagai ketua negara.
2. Mufti atau alim ulama sebagai penasihat.
BAB III
KESIMPULAN
1. tamadun yang berasal dari kata Arab “maddana” yang berarti peradaban, sanggup diartikan sebagai keadaan atau kondisi kehidupan bermasyarakat yang bertambah maju.
2. Penagaruh islam di tanah melayu yakni sbb:
- Agama/kepercayaan
- Social kebudayaan
- ekonomi
- politik dan perhubungan
3. Prof S.M. Naquib al-Attas: “Islam telah bawa ‘zaman baru’ di nusantara, berjaya mengubah “jiwa dan wajah” Alam Melayu”.
4. Pusat-pusat kerajaan melayu
- Perlak
Kerajaan Melayu Islam pertama ditubuhkan – 840M. Islam disebarkan di sini sekitar kurun ke-9 M, dikatakan hasil perjuangan Nakhoda Khalifah (ulama aliran Syiah).
- Samudera-Pasai (1042M – 1450M)
Terima Islam sekitar kurun ke-13M. dan berperan:
1). melahirkan institusi pendidikan yang dinamakan Dayah.
2). melahirkan goresan pena jawi
3). menjadi sentra perkambangan bahasa Melayu menerusi goresan pena jawi menggantikan goresan pena jawa kuno.
4). menjadi sentra perdagangan.
- Aceh
Lokasi – di Samudera utara. Sebelum Islam – rakyat dipengaruhi agama hindu dan Buddha, kepercayaan animisme dan nenek moyang. Percaya hantu dan daerah yang dianggap sakti yang kemudiannya dipuja. Menerima Islam 1204M tetapi mencapai kegemilangannya pada kurun ke-16M. Zaman kegemilangan – pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.
DAFTAR PUSTAKA
http://pusatriset.ui.ac.id/pusatriset/?page_id=72
https://kanntongilmudunia.blogspot.com//search?q=pengaruh-dan-kesan-tamadun-islam-dalam
https://kanntongilmudunia.blogspot.com//search?q=pengaruh-dan-kesan-tamadun-islam-dalam
1. Ustaz Abd Aziz bin Harjin
2. Azhar Mad Aros et. al. (2000), TITAS 2, Shah Alam: Fajar Bakti, hal. 254
3. Abdul Rahman Haji Abdullah (1984), Sejarah dan Pemikiran Islam, Damansara Utama: Penerbit Pena, hal. 320
4. http://img710.imageshack.us/img710/7861/pinkkg.png
5. http://www.tamadunmelayu.info/search?updated-min=2012
https://kanntongilmudunia.blogspot.com//search?q=pengaruh-dan-kesan-tamadun-islam-dalam